Bewust kiezen tussen bewerkt en onbewerkt eten

Bewust kiezen tussen bewerkt en onbewerkt eten

Als je het verschil weet tussen bewerkt en onbewerkt eten dan ben je al een heel eind. De volgende stap is de overtuiging dat onbewerkt eten beter voor je is. Dit moet deel van jouw geheim worden en bereik je vooral door er (nog) meer over te lezen. Google desnoods verder over dit onderwerp. Ben je vervolgens bereid meer onbewerkte producten te eten? Dan volgt het herkennen én erkennen ervan.

Onbewerkte producten (h)erkennen

Het herkennen van onbewerkt eten is gemakkelijk: alles wat eruit ziet als een “natuurproduct” krijgt van jou voortaan het label “onbewerkt”. Als je door de supermarkt loopt zul je deze producten vooral moeten érkennen. Ik bedoel hiermee dat je een onbewerkt product voortaan dient te zien als iets zeer waardevols, iets wat je op een voetstuk plaatst. Het zijn prachtige producten van moeder natuur die helemaal naar de supermarkt zijn afgereisd om jou te voeden met authentieke vitaminen en mineralen! Als je op deze manier kijkt naar onbewerkte voeding, dan moedig je jezelf aan vaker te kiezen voor “echt” eten.

De mate van bewerking herkennen

Het herkennen van bewerkte producten is even zo gemakkelijk. Ze zijn meestal noodzakelijk verpakt omdat ze anders bijvoorbeeld uitdrogen of over de grond zullen rollen. In tegenstelling tot onbewerkte producten, moeten er bij bewerkte producten echter voortaan alarmbellen gaan rinkelen. Het product lonkt maar je weet dat het een product is met een lagere voedingswaarde.

Voor producten die licht zijn bewerkt geldt dit in mindere mate dan voor sterk bewerkte producten. Daarom is het vooral van belang de mate van bewerking te herkennen. Omdat supermarktproducten dit niet prijsgeven, kun je dit alleen met je gezonde verstand benaderen.

Bewust kiezen

Je weet nu het verschil tussen onbewerkt en (de mate van) bewerkt eten. Een cruciale stap is om in de supermarkt voortaan bewuster te kiezen voor (on)bewerkte producten, want dit is het moment waarop je bepaalt wat je op een later moment gaat eten.

We kunnen niet zonder bewerkte producten en natuurlijk wist je al dat een kiwi gezonder is dan een gevulde koek, maar de voortdurende keuze tussen bewerkt en onbewerkt moet absoluut “top of mind” worden.

Gooi je een onbewerkt product in je karretje? Dan mag je trots zijn op jezelf. Je hebt gekozen voor een product dat barstensvol nuttige voedingsstoffen zit en waar je lichaam gek op is. Gooi je daarentegen een bewerkt product in je karretje? Dan zou dat voortaan een bewuste keuze moeten zijn: je hebt een inschatting gemaakt van de mate van bewerking maar vindt dat product gewoon lekker of je hebt op dat moment geen geschikt alternatief voor handen, bijvoorbeeld zelf maken of een minder bewerkt product kopen.

Dat is ook niet erg, want je hoeft (sterk) bewerkte producten echt niet te bannen. Dat is praktisch gezien bijna onmogelijk en je zult altijd snakken naar chips of chocola. Wat je wel voor elkaar moet zien te krijgen is een verschuiving, stap-voor-stap, van bewerkt naar meer onbewerkt eten. Het is een kleine investering in kennis en tijd, maar betaalt zich direct uit. Succes!

Lees verder: Hulpmiddel “Hoe bewerkt is dit product?”

Reageer
Wat is jouw mening over (on)bewerkt eten? Geef je reactie!

Leuk stuk?